torsdag 13. juni 2013

AUSTRALIA - landet Down Under

I oktober 2012 skulle endelig en drøm bli en realitet. Vi skulle til Australia, nærmere bestemt Queensland. Tre uker var satt av til turen. Målet var å reise med bobil fra Brisbane i sør til Cairns i det tropiske nord. Reisen var planlagt i god tid sammen med Australiareiser i Oslo, som var vår reiseagent. Her fikk vi god veiledning og hjelp til all booking av de aktivitetene vi skulle gjøre. I tillegg satt vi sjøl hjemme og booket de nødvendige overnattinger og billetter til bl.a Australia Zoo.

Avreisen var fredag 5. oktober Vi reiste fra Gardermoen via Helsinki til Singapore. Her overnattet vi 1 døgn før ferden gikk videre til landet Down Under!
Mandag morgen 8 oktober hentet vi bobilen og far måtte sette seg inn i venstrekjøring for første gang i sitt liv!

Vi var innom følgende steder på reisen vår:

• Brisbane - ankomst 8 oktober
  • Mooloolaba - Australia Zoo
  • Frasier Island - Verdens største sandøy
  • Mackay - Her reiste vi ut til Withsundays øyene og besøkte bl.a Hamilton Island og Whitehaven beach
  • Airlie Beach og Townsville
  • Mission Beach
  • Daintree Village
  • Cape Tribulation - Kjent for sin tropiske regnskog
  • Kuranda
  • Cairns - Båttrur og dykking på The Great Barrier Reef
  • Cairns - Hjemreise 25. oktober via Hong Kong, Helsinki til Oslo
I tillegg hadde vi flere stopp og besøk på mindre steder langs reiseruta vår. Totalt tilbakela vi ca 2400 kjørte kilometer på denne turen.

Australia var et fantastisk land å reise i. Utrolig hyggelige og inkluderende mennesker. Vi møtte bare blide fjes uansett hvor vi var. Maten var god og ikke minst naturen var storslagen og dyrelivet var fantastisk. Alt er stort "Down Under" og avstandene er enorme. På kartet kan du se hvor mye/lite av Australia vi rakk på snaue 3 uker.

Vi tok ca. 4500 bilder i løpet av turen. Så det er en umulighet å få med alt her. Under følger en liten smakebit av fugl og natur.

Trykk på bildene for større visning

Denne bobilen var vårt hjem i nesten 3 uker og hadde alt av utstyr vi trengte. Sengeplass til 6, WC, dusj, TV, DVD, komfyr, mikroovn, campingmøbler, GPS osv.

Australkråke

Gallaviftestjert

Hvitbuksvalestær

Hvitkinnhoningeter

På Frasier Island dro vi på en "busstur" med 4 hjulstrekkbuss. Som bilde nr. 2 viser var det absolutt en nødvendighet.

75 mile Beach på Frasier Island er 123 km lang. Den følger hele lengderetninge på utsiden av øya mot Stillehavet. Selve øya er 125 km lang. Her er det lov med bilkjøring og fartsgrensene er 50 og 80 km/t !

Øya er dekkket av mye subtropisk regnskog og ikke den langt mer fugktige tropiske lenger nord. Utrolig fasinerende og spektakulært. Mange av trærne var "giganter" i vår målestokk. Rikt fugle- og dyreliv. Dessverre var fulgene vanskelig å få øye på i tretoppene. Det var bl.a i denne regnskogen BBC filmet da de laget sin flotte serie om jordens fugleliv for noen år tilbake. Guiden vår Peter Meyer var sjåfør for filmteamet og sir David Attenborough, da de filmet.

Australskjære

På vei ut til Whiteheaven Beach besøkte vi Hamilton Island. Et tropiske paradis!

Østkurrawong i havna på Hamilton Island

En stor flokk flygende hunder (flying fox) hadde slått seg ned i et skogholt rett ved båthavna på Hamilton Island.

Hodefasongen lignet virkelig på en liten hund

Whitehaven Beach - Plassert på verdensarvlista og kåret til verdens vakreste strand. Og ja, den er virkelig helt hvit.

Regnbuelori

Hanna og Sondre storkoste seg og fikk en opplevelse for livet, da vi alle 4 fikk være med på en foringsplass for disse vakre Regnbueloriene en morgen på campingplassen vi bodde på, i Airlie Beach.

Hei! Hvor er du!

Mission Beach. Det var her Syklonen Yasi traff land i februar 2011 og forårsaket store ødeleggelser. Det var enda tydelige merker etter uværet, som forårsaket store ødeleggelser og oversvømmelser langs kysten av Queensland.

Milla Mila falls, på vei mot Daintree

Denne Ametystpytonen lå på tvers av stien en tidlig morgen som jeg og junior hadde oss en liten vandring ved Mission Beach. En utrolig vakker slange!

Rosenkakadue

Krittkeiserdue

Latterkokaburra - Min store favorittfugl i Australia. Relativt vanlig og lite sky.

Maskevipe

Parkskjærelerke

Skjellryggdue

På vei opp mot Cape Tribulation og den tropiske regnskogen viser seg. Yrende dyreliv og masse lyder fra jungelen. Ikke lett å få øye på noe her.

Regnskogen i Cape Tribulation er verdens eldste og anslått til å være ca. 150 mil. år gammel. Til sammenligning er regnskogen i Amasonas og Afrika ca. 70 mil. år gammel. Denne regnskogen står på verdensarvlista og er fredet. Under ser vi Bregne palmer (Fern tree). Disse er blandt jordens eldste treslag.

Myall Beach i Cape Tribulation. Lengre en dette kom vi ikke med bobilen. Videre måtte man ha jeep/4 hjulstrekker på grunn av veistandaren.

Dette er den eneste plassen i verden hvor tropisk regnskog går helt ned til havet. Utenfor ligger The Great Barrier Reef og venter på oss!

Fra bobilen og ut til stranda var det snaue 30m.

Mount Sorrow 682 moh

Olivenryggsolfugl

Oransjebeinovnhøne

Den tropiske jungelen var full av liv selv etter mørkets frembrudd

Nothern Brown Bandicoot. Et lite nattaktivt pungdyr. Det har verdens korteste drektighetsperiode. Kun 12 dager! Størrelse omtrent som en hare.

Grønn trefrosk

Huntsman spider

Endelig var det tid for snorkling på The Great Barier Reef. Michaelmas Kay ca 33 km ut fra kysten. Ei lita sandøy noen hundre meter lang og 50-60 m bred.

En fantastisk undervannsverden i farger og liv.

Green Sea Turtle - Suppeskilpadde på norsk. Den kom svømmende rolig forbi oss på bare 1 par meters avstand. Hvilken opplevelse !

Det var vannvittige mengder med sjøfugl på denne lille øya. Lite sky var de også.

Australmåke

Brunnoddy

2 Bengalterner i en flokk med Brunnodyer

Storfregattfugl

Tøyleterne

Sotterne

Alt har dessverre en ende. Så også denne reisen. Vel hjemme er vi fulle av minner og opplevelser fra dette anderledeslandet på andre siden av kloden. Dette vil være minner om opplevelser vi vil ha med oss resten livet. Både Hanna og Sondre lurer fremdeles på om vi ikke kan reise ned igjen. Hvem vet!  Vi hadde tre fantastiske uker i bobilen og kan trygt anbefale dette til andre med barn. Med bobilen ble det skikkelig sosialt og en flott måte å reise på.

En stor takk til Australiareiser for uvurderlig hjelp til planlegging og booking og for tålmodighet med å besvare utallige spørsmål og mail i forkant. Vi kan så absolutt anbefale dem til andre som går svangre med en drøm om å besøke Australia. Gå inn på http://australiareiser.no og se smakebiter fra dette fantastiske landet