tirsdag 9. juli 2013

De nære ting

Av og til er det bare deilig å rusle rundt med kamera og sette seg ned å se på alt som surrer rundt en fin sommerdag. På hytta i Drangedal pleier jeg å ta meg turer i nærområdet, og i helga benyttet jeg sjansen til å besøke ei lita myr med en liten rennende bekk i utkanten. Her vet jeg at det er gode muligheter for å få sett diverse øyenstikkere, vannymfer og sommerfugler. 

Endelig fikk jeg sjansen til å få noen bilder av den utrolig vakre Blåvingevannymfa. Hannen er bare et skue med sine metalliske blå vinger. Her ble jeg vitne til oppvarting fra hannens side, parring og egglegging. Alt i løpet av 10-15 minutter.

Klikk på bildet for bedre visning.

Blåvingevannymfe (Calopteryx virgo)












På vei tilbake fra myra kom jeg over disse to vakre sommerfuglartene. Den første er en Bergringvinge
og den andre tror jeg må være en skogringvinge.

Bergringvinge (Lasiommata pteropolitana)


Skogringvinge (Pararge aegeria)


Vel nede ved hytta kommer jentungen med en flott Firflekklibelle (Libellula quadrimaculata) på hånda.



Ofte kan de nære ting være verdt å ta seg tid til og ikke minst nyte.

4 kommentarer:

  1. Hei Esben, takk for rapport og mange fine bilder. Jeg håper du får en knakene flott sommerferie sammen med familien.
    Mvh. Bjørn

    SvarSlett
  2. Hei Esben, det var mange fine nærbilder. Synes det første ble spesiellt bra, utrolige farger.

    SvarSlett
  3. Fin og variert makro serie du serverer her. Vannnyfa er utrolig vakker og likte nr 3 og 4. litt kjedlig med strået overnyfa, men ikke alltd like lett å få rene makrobilder.

    SvarSlett
  4. Takk for fine kommentarer. Bildene er tatt med 70-200mm f:2.8 og stativ, bortsett fra det siste som er tatt med en 17-70mm med macro. Synes 70-200 er et kjekt objektiv å bruke. Behøver da ikke å stå på kloss hold og skremmer ikke så lett. Enig med deg Trond strået irriterer meg også :-), men det var ikke lett å finne en perfekt plassering. De satt mye rett nede i gresset i myra. Men fargene og lyset var utrolig fint denne dagen.

    SvarSlett