fredag 29. november 2013

Mølen

Mølen på senhøsten kan være flott på seinhøsten. Det gjelder å være tidlig ute å få med seg morgenlyset og slippe alle turgårene. Man har hele odden for seg selv og kan gå rundt og nyte alle de fine motivene. Hadde håp om å få med meg morgensola i det den kommer opp i øst. Rigget meg til på utsiden mot øst. Dessverre lå det et tett vegg av skyer i horisonten. Alle andre steder var det klart med knallblå himmel. Da var det å rigge ned og rusle rundt og nyte freden og roen. Tok meg tid til litt lek med lange lukkertider i vannkanten. 
Lite fugl og isen hadde begynt å legge seg i bukta mot Åmlistranda. 2 Fasaner satt inne i hvert sitt skogholt og ropte om kapp. Prøvde å få lokket dem ut. Men det ville de så visst ikke. Måtte nøye meg med en Pilfink i det lave novemberlyset.













7 kommentarer:

  1. Mølen er et bra sted for stemningsbilder, synes bildene fra fjæra ble vellykket...hvor lang lukkertid var det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Robert. Brukte 2 sekunder og blender 22. Men jeg sliter litt med opplastningen til bloggen. Bildene blir lysere på bloggen enn det de er på datamaskinen. Bruker å redigere raw-filene litt og justere lys og kontrast. Har merket meg at bildene på de 2 siste innleggen mine er lysere en det de skal være. Har du eller noen andre vært borti det?

      Slett
  2. fine bildet, det siste syntes jeg ble spesielt bra, har vært borti at bilder endrer seg på bloggen, mener å huske at det ble bedre når jeg konverterte til jpg/png i riktig størelse og med 72dpi før jeg lagret for web og overførte til blogg. tror ikke alle browsere er like bra på å vise bilder heller. lykke til !!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker Morten. Prøvde å laste opp et bilde som png-fil og da ble bildet uforandret og slik jeg ville ha det. Man lærer noe hele tiden.

      Slett
  3. Sjelden man returnerer fra Mølen uten å ha få tatt et eneste bilde. Det ble jo noen ok bilder til tross for skybanken som la seg akkurat der den ikke skulle (men det er jo typisk). Det siste bildet ble veldig bra! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. PS. Bruk av et gradert gråfilter på de to første bildene ville kunne lage et ekstra lite piff i stemningen. Dette kan jo gjøres ved å ha det fysisk foran objektivet eller ved behandling f.eks. i Lightroom. :)

      Slett
    2. Tusen takk for hyggelig og konstruktiv kommentar. Det setter jeg pris på. Er litt uerfaren på mange områder i fotograferingen enda, men vil gjerne lære mer. Graderte gråfilter er på ønskelista mi :-)
      mvh Esben

      Slett