onsdag 6. november 2013

Spurvehauk - Sparrowhawk (Accipiter nisus)

Har ikke hatt mye tid til fotografering i det siste. Det har resultert i bloggtørke. Høsten er ferd med i å gå over i vinter, og ettermiddagene har ikke mye lys igjen etter jobb. Helgene går fort og plikter i heimen må gå foran. Har holdt på å pusse opp rommet til yngste jenta, og det har gått med en del timer.  Håper å få satt av litt tid i helgene fremover og få igang foringa i hagen skikkelig.

Hadde en artig opplevelse sist lørdag under en liten tur rundt Åletjern i marka hjemme. Tok med kamera, men bare med en 17-70mm. Inne ved vannet hørte jeg forsiktig hakking på en granstamme bare noen meter fra stien. Tenkte umiddelbart på flaggspett. Nysgjerrig som jeg er, måtte jeg få sjekket det ut. Da jeg nærmet treet tittet det fram en spette og til min store forbauselse var det en tretåspett. Og der stod jeg med en vidvinkelzoom......... Fuglen fløy over til neste tre og fortsatte matsøket sitt der. Så kom overraskelse nr. 2. Litt lenger oppe på samme stamme satt det en tretåspett til! Må si jeg var overrasket over å å finne denne arten her nede, nesten ved byen! Min erfaring med arten fra tidligere, er fra Luksefjell og andre mer bortgjemte skogsområder i innlandet med gammel granskog. Uansett en skikkelig artig opplevelse og nesten rett utenfor egen stuedør.


Legger ut noen fler bilder av spurvehauken fra Dalen tidligere i høst.

Klik på bildene for bedre visning:










    Noen ganger er angrep beste forsvar, det hadde denne "skrika" skjønt.










3 kommentarer:

  1. Det var artig at du fant tretåspett her nede, spennende. Må få meg en tur til Dalen en gang, flotte fotos dette Esben.

    SvarSlett
  2. Flotte bilder av spurvehauken.Er innt.i di fleste fugler,men det er noe mektig og spes.når det gjelder rovfuglene vi har her til lands.I like it alot;)
    Hege E.

    SvarSlett