mandag 11. november 2013

Stjertmeis - Long-tailed tit

Var en tur på hytta med familien fra lørdag til søndag. 
På lørdag ettermiddag ble jeg oppmerksom på en flokk med stjertmeis som "surret rundt i trærne rett utenfor hytteveggen. Teste litt lyd på "gjengen" fra verandaen og fikk umiddelbart respons. Flokken samlet seg i et lite tre bare 3-4 meter fra meg. Lyset var dårlig og det regnet lett. Men artig var det.

Søndagen kom og været var nydelig. Tok med meg kamera og tele og gikk en tur ut etter en lang og god frokost. Tenkte i mitt stille sinn at det hadde vært moro om disse små rastløse og langhalede krabatene hadde dukket opp. Det er mye hale på en stjertmeis. Av hele fuglens lengde på ca 14 cm, er hele 8-9 cm hale! Med andre ord over halvparten. 
Ikke mange hundre meter fra hytta hørte jeg den snerrende lyden til stjertmeisa. Og plutselig var de der, rett ved veien hvor jeg gikk. Jeg fomlet og famlet etter telefonen og fikk omsider spilt lyd. Og da tok ikke mange sekunder før de nesten "ramlet" i hode på meg. De var i bevegelse hele tiden. Aldri ro. Det var nesten umulig å få de i søkeren. Og enda vanskeligere å få skarpe bilder. Og det å få de på rett plass/pinne var bare å glemme. Omsider fikk jeg tatt noen bilder av en "tass" som var litt mer nysgjerrig og fotogen enn de andre.  Men nesten hele tiden var det en grein eller noen annet som var i veien. Men pytt pytt. Grein fikk være grein. Synes det var en skikkelig artig opplevelse og en utfordring fotomessig. Mye læring her.


Klikk på bildene for bedre visning.




    
    Det er nesten så en skulle tro at den tenkte "han ser meg ikke nå tror jeg"







7 kommentarer:

  1. Morsom fugl stjertmeisen, syns du har fått et knippe bra bilder av den her. Syns faktisk bilde 2 hvor den gjemmer nebbet bak kvisten ble skikkelig kult. At den responderer bra på lyd overrasker meg ikke, husker fra nettfangst på jomfruland at hvis en gikk i nettet, ja da gikk det ikke lange tida før resten av gjengen hang som perler på en snor takket være lyden fra første mann.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp. Det var fast rutine når det gikk en i nettet var det bare å vente. Hele flokken gikk i etterhvert. Morsomme minner Jarl kjetil.

      Slett
  2. Flotte bilder av en nydelig fugl Espen. Bilde 3 ble min favoritt i serien

    SvarSlett
  3. fine bilder av en flott fugl espen, fantastisk morsomt når en får lokket til seg fuglene med lyd. syntes at bilde 4 ble best på grunn av komposisjon og balanse.

    SvarSlett
  4. Likte nr 1 best. Tøft med den hvite fuglen og den grønne bakgrunnen.

    SvarSlett
  5. Det ble fine bilder av den lille tassen, flott fugl, som jeg gjerne skulle tatt bilder av. Har ikke sett Stjertmeis på noen år nå.

    SvarSlett
  6. Takk for fine tilbakemeldinger alle sammen. Tror det er brukbart med stjertmeis i år. Har sett fler småflokker her på Gulset i høst. De kommer gjerne svinsende, for så å forsvinne avgårde igjen. Slår seg sjelden til ro. ikke noe typisk fuglebrettfugl. Har for lite og svakt nebb til solsikkefrø. Spiser helst små kryp og mindre frø de finner i trærne. Virker som de er glade i bjørk. Det er mitt bestemte inntrykk.

    SvarSlett