mandag 14. april 2014

Vårens vakreste eventyr - Tiurleik (Western Capercaillie)

Dette begynte egentlig for ca. 20 år siden. Jeg og en kompis hadde bestemt oss for å spore opp en orrfuglleik. Dette var i slutten av april og vi pakket sovepose, liggeunderlag og kikkert. Vi hadde plukket oss ut et område vi mente var godt egnet og la i vei en tidlig ettermiddag.
Vel framme ble bilen parkert og kartet ble sjekket nok en gang og så ble kursen satt innover i marka. Etter noen kilometer bestemte vi oss for å gå opp mot en høyde og få litt utsikt. På veien opp hørte vi tydelig orrfugl spille i det fjerne.

Vel oppe fant vi en flott myr, med mye gammel furuskog rundt. Ute på myra var det mye spor etter skogsfugl og vi syntes dette virket lovende.
Vi laget en gapahuk i passende avstand og med god utsikt mot myra. Vi rigget oss til, spiste og småpratet til sola var gått ned. Vel nede i soveposene ante vi lite hva som ventet oss i grålysningen neste morgen.

I 4 tida våknet jeg, det vil si i halvsøvne syntes jeg hørte kraftige vingeslag og lyder jeg ikke forbant med orrfugl. Jeg lå litt og funderte på disse merkelige lydene. Da jeg omsider fikk opp øynene og kikket ut på myra stod det en staselig tiur midt ute på myra og spilte som en gal. Han hoppet og flakset med vingene. Mens jeg lå slik hørte jeg de samme lydene bak meg. Jeg fikk snudd meg forsiktig og kikket gjennom granbaret. Og der, bare 8-10 meter fra oss stod sjefen sjøl og spilte på en bar knaus litt høyere i terrenget. Rundt han var det 5-6 røyer som lå å ventet på han. Jeg fikk vekket kompisen min og vi lå begge musestille i soveposene og overvar det hele. Mens vi lå slik kom det plutselig ei røy ruslende i lyngen rett mot oss. Hun passerte på 1-2 meter, rundet gapahuken og ruslet målbevisst mot "sjefen" bak oss. I tillegg hørte vi en tredje tiur i skogkanten 20-25 meter fra oss. 
Slik ble vi liggende og overvære dette utrolige "spillet" i 2-3 timer.
Omsider dabbet det hele av og vi kunne reise oss. Et ønske om orrfuglleik hadde blitt til en vannvittig flott tiurleik. Hvem hadde trodd dette og kan man ha mer flaks!

I årene som har gått, har jeg besøkt plassen jevnlig med varierende resultat. De siste 4 årene har jeg latt den være i fred med håp om gode fotomuligheter ved en seinere anledning.

Som et av mine prosjekter i år, bestemte jeg meg for å iverksette planen. Det vil si å sette opp en kamuflasje på forhånd og la den stå noen dager før jeg skulle dra dit igjen. Dette for å være sikker på at den ble "godtatt"




Av erfaring vet jeg at det er viktig å "gå til ro" rett etter solnedgang. Dette fordi storfuglen pleier å komme inn på "leiken" etter solnedgang og slå seg til ro i noen trær for natten. Og som sagt så gjort og vel ned i soveposen hørte jeg kraftige vingeslag i nærheten. Jeg sovnet med visshet om at det var gode sjanser om noen timer når det gryr av dag.

Jeg våknet i halv fem tida av den umiskjennelige "klunken" og "slipinga". Det føltes herlig, men ville den spille der hvor jeg håpet at den skulle. Jeg hadde på forhånd plukket meg ut en "spot" hvor det lå godt med "spillmøkk".

Og ganska riktig. Der stod tiuren og var godt i gang. Jeg måtte vente litt med fotograferinga i påvente av bedre lys og at han var skikkelig i gang. Jeg kunne høre en til på motsatt side borti skogen. ikke fritt for at jeg hadde litt puls akkurat da. Ville dette fungere, eller ville han stikke straks lukkeren på kameraet klikket. Jeg tok et par prøvebilder. Men nei, han brydde seg ikke. Heldigvis!

Da lyset endelig kom og jeg kunne holde meg under 2000 iso, var det bare å nyte og ta bilder. Under er det et lite utvalg fra vårens vakreste eventyr!


Klikk på bildene for bedre visning:


Canon EOS 7D, Sigma 300 2,8,  f/3,2, 1/250, ISO 800

Canon EOS 7D, Sigma 300 2,8, f/4,0, 1/125, ISO 1000


Canon EOS 7D, Sigma 300 2,8, f/4,0, 1/50, ISO 1250


Canon EOS 7D, Sigma 300 2,8, f/3,5, 1/125, ISO 1000


Canon EOS 7D, Sigma 300 2,8, f/3,5, 1/125, ISO 1000


Canon EOS 7D, Sigma 300 2,8, f/3,2, 1/125, ISO 400


Canon EOS 7D, Sigma 300 2,8, f/2,8, 1/160, ISO 400


Canon EOS 7D, Sigma 300 2,8, f/2,8, 1/250, ISO 400



Det er ikke lett å få disse "skogens skuespillere" til å plassere seg der hvor en helst vil. Det vil si mot rein bakgrunn. Mye avhenger av topografien og så må man bare innse at det er tiuren som bestemmer hvor leiken skal ligge. 
Men til neste år er det nye muligheter og fram til da gjelder det å planlegge godt og se mulighetene som er der.




14 kommentarer:

  1. Fint fortalt og flotte bilder fra leiken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig kommentar. Det setter jeg pris på.
      God påske!

      Slett
  2. Hei Esben!

    Fine bilder av tiuren dette! Han viser seg fint frem på steinen omkranset av fint og naturlig skogsmiljø. Var selv ute og satte opp kamotelt på "min" leik igår. Alltid spennende å se etter spillmøkk og sportegn for å prøve å finne optimal plassering. Noen ganger treffer man mens andre ganger hører man gutta spiller over neste kul og får i beste fall bare noen glimt. Satser på å sette av noen dager i påska til storfuglen, gleder meg stort og ble innspirert av bildene dine Esben. God påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jarl Kjetil!. Tusen takk for den gode omtalen. Krysser fingrene for at du får klaff på leiken. God påske til deg også!

      Slett
  3. Fin historie fra "leikprosjektet", artig å lykkes med sånt...noe bildene tyder på, veldig bra.

    SvarSlett
  4. Tusen takk Robert! Jepp, det er utrolig motiverende å få til noe som man har jobbet litt for.

    SvarSlett
  5. En god historie med dertil fine bilder. Så du noe til røyene?
    Der kribler godt i kroppen etter å komme seg på leik.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Svein Roger! Takk for hyggelig kommentar. ikke noen røyer på leiken denne morgenen. Så et par kvelden i forveien. "Høneuka" er jo normalt i månedskiftet april-mai. Vureder en tur til etter påske. Har lyst til å få med meg de på leiken også.

      Slett
  6. Kjempeflott fortelling og serie fra leiken Espen. Her ser man resultat av planlegging i forkant. Supert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Bo! Takk for flott kommentar. Jepp, planlegging er tingen :-)

      Slett
  7. fin fortelling fra leiken Espen, like alle bildene. Kanskje du får røyene nestegang!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Trond! Takk for rosen! Får satse på at det er enda mer liv på leiken neste gang.

      Slett
  8. Takk for hyggelig prat i fulgetårnet idag. Du har tatt noen knallbilder av tiuren, og tøff historie. Får du tid, kan du se på noen av mine bilder her: https://www.flickr.com/photos/venacos/ blant annet bildet tatt igår rettert til kortnebbgås!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk i like måte. Hyggelig at du likte bildene mine. Har vært innom galleriet ditt. Ble imponert! Her var det mye snadder :-) Skal ta en lengre kikk en kveld med bedre tid. Vi snakkes sikkert igjen.

      Slett