mandag 26. mai 2014

Taksvale - Common House Martin (Delichon urbicum)

Noen ganger dukker fotomuligheter/situasjoner opp, når du minst venter det. 
Sist lørdag var jeg på vei til Børsesjø og fugletårnet. Ved pleiehjemmet oppdaget jeg 5-6 taksvaler i veikanten ved en liten dam med regnvann. Umiddelbart så jeg at de samlet gjørme til reirbygging. Fotomulighet tenkte jeg. Jeg fikk manøvrert bilen inn i vegkanten, slik at jeg fikk sidevinduet mot "sølepytten".  De brydde seg fint lite om bilen og var stadig nedom og samlet iherdig gjørme i nebbet sitt. 
Det var fasinerende å sitte å observere disse små elegante fuglene i "kjole og hvitt", som man normalt ser rastløst fly rundt å samle insekter. Nå fikk jeg rikelig med tid til å se hvor flotte de er. Kritthvit underside og blåsvart overside. Bein og føtter er også fjærkledd i motsetning til låve- og sandsvale.

Takk til Roger Brendhagen som på et foredrag for et års tid siden på det sterkeste anbefalte å ha kameraet "skuddklart" i bilsetet, når du var ute å kjørte. Vær forberedt, ting oppstår når du minst forventer det og bilen er en perfekt "kamuflasje" sa han. Uten denne praksisen hadde jeg nok ikke fått denne muligheten denne dagen. 

Tips! Hvis du klikker på bildet vises det bedre:


















6 kommentarer:

  1. det blei fine bilder, artig detalj det med beina.

    SvarSlett
  2. Her får du frem hvor fine disse små svalene er, fine bilder...som ikke er lette å få til.

    SvarSlett
  3. Lønner seg å ha kamera skuddklart. Bildene ble bra de.

    SvarSlett
  4. Flott bukett med bilder fra taksvalenes innsamling av "redemateriale". Har smertelig erfart noen ganger at kameraet absolutt burde ligge klar i bilen, he, he. :)

    SvarSlett
  5. Å ha kamera i bilen har resultert i mange gode bilder og sannsynligvis forårsaket et utall trafikkfarlige situasjoner :). Fin serie.

    SvarSlett
  6. Flotte bilder av arbeidende svaler Esben, likte bilde 2 best i en flott serie bilder.

    SvarSlett