onsdag 3. september 2014

Rådyr

Forrige helg var jeg på en helgetur til Jomfruland. Etter at vi hadde fått installert oss på fuglestasjonen tok jeg en liten tur ut på nordenden for å sjekke om det var noe vadefugl å se  ytterst på nordenden. 
Jeg gikk langs stranda på vei oppover. Plutselig ble jeg oppmerksom på noe som beveget seg lengre inne på land. Da jeg snudde meg og så innover, stod det en flott rådyrbukk ca. 75 m fra meg og kikket i retning der jeg stod. Rett etter kom det ei rådyrgeit og gikk i samme retning som bukken.
Heldigvis hadde jeg kameraet med og fikk sneket meg litt nærmere og tatt noen bilder. 
Jeg har sett rådyr før her ute, men det er langt fra vanlig. Disse dyra har hatt tilhold på øya de siste 2-3 årene, så vidt jeg har fått greie på. Trolig kom de ut sist gang det var isvinter. 

En utrolig artig og fin opplevelse og definitivt ikke det første jeg hadde forventet å se på vei ut til nordspissen av øya.

Klikk på bildene for bedre visning: 


7D, 120-300 2,8, f/3,2, 1/500 sec, iso 400

7D, 120-300 2,8, f/3,2, 1/500 sec, iso 640

7D, 120-300 2,8, f/3,2, 1/250 sec, iso 640



10 kommentarer:

  1. fine bilder, det er vel ikke så vanlig å treffe på rådyr ute på jomfruland

    SvarSlett
  2. Saftige fine bildet av råbukk og geit Esben. Fine farger, tror jeg liker best det i midten.

    SvarSlett
  3. Vilken tur du hade med kameran !

    SvarSlett
  4. Flotte bildet, kjekt når en får fanget slike opplevelser til brikka. Det første bilde var flott, med kraftige løvtrær i bakgrunn.

    SvarSlett
  5. Det var fine bilder av Rådyr i et flott miljø, artig at de har kommet seg ut dit.

    SvarSlett
  6. Her i Sogn og Fjordane mangler vi rådyret i faunaen. Synes det 1. ble spesiellt flott.

    SvarSlett
  7. Svar
    1. Thank you Linda for those kind words.

      Slett
  8. Tusen takk alle sammen for hyggelige tilbakemeldinger.

    SvarSlett