søndag 6. september 2015

Hare i morgentåke

Morgentåka ligger grå og sola har ennå ikke kommet over horisonten. Gresset er vått og det er kjølig. Det merkes at vi nærmer oss høsten. Det er tidlig i august og jeg har fått tips om at en hare holder seg i området rundt huset til mine svigerforeldre mens vi er på besøk.
Jeg har aldri fotografert "pus" før, så jeg er spent på om den fremdeles er på plass og om det lar seg gjøre å komme på fotohold. Jeg legger en slagplan og er tidlig oppe neste morgen. Og ganske riktig der sitter den i det frodige grønne gresset i enga på andre siden av veien.
Jeg klarer å komme meg ut med kamera og objektiv og møysommelig jobber jeg meg innpå. 
Omsider er jeg så nær som jeg tør. Jeg ligger i skjul bak ei busk. Blir liggende en liten stund og nyter øyeblikket. Det er stille og tåka ligger grå over landskapet. Den sitter midt på jordet og fråtser i frodig grønt gress, mens den hele tiden kikker seg rundt og lytter.
Knipser et par bilder og han blir litt urolig, men sitter litt til før han sakte forflytter seg vekk fra meg, Et par knips til. Nå aner den uro og trekker seg unna. 
Det blir dessverre ikke noen fler bilder denne morgenen. De neste dagene er han fremdeles på plass, men ikke lett å komme innpå.
Artig var det alikevel å få oppleve "pus" i denne stemningsfulle morgentimen.

klikk på bildene for bedre visning:


1Dmk4, 120-300 2,8 + 1,4 tc, f:4,5, 1/250 sec, iso 160  

1Dmk4, 120-300 2,8 + 1,4 tc, f:4,5, 1/250 sec, iso 160   

7 kommentarer:

  1. Artig historie, Esben. Bra bilder fikk du med på kjøpet.

    SvarSlett
  2. Flotte bilder av harepusen i nydelig morgentåke! :)

    SvarSlett
  3. Fine bilder av harepus der den sitter i enga.

    SvarSlett
  4. Det var jammen fine bilder av Petter Sprett :-) ...fint med den disen.

    SvarSlett
  5. flotte bilder, tåken skaper virkelig en fin stemning

    SvarSlett