tirsdag 1. september 2015

Nærkontakt med en Løvsanger.

På slutten av fjellturen vår, fikk vi en litt uforglemmelig opplevelse. På vei ned mot bilen passerte jeg et bjørkekratt hvor det satt en liten Løvsanger å sang for full hals. Han virket ikke veldig sky, og jeg kunne nærme meg såpass at jeg fikk noen brukbare bilder med 300mm. 
Jeg satte meg ned noen meter unna, i litt mer åpent terreng og spilte litt lyd. Det tok ikke mange sekunder før han satt rett bak ryggen min og sang for full maskin. Og i løpet av en snau halvtime hadde vi han hele tiden rundt oss. Han landet på telefonen min som lå i handa og gikk til angrep på lydkilden. Han satte seg på capsen min. Han vandret mellom beina våre og satte seg på objektiv og kamera.
Det var helt tydelig at han ikke likte noe særlig denne "usynlige" inntrengeren.

Et lite øyeblikk holdt jeg på å tråkke på han, da han hoppet mellom beina mine. Bjørn lå på magen og skulle fotografere fuglen. Da plutselig landet den rett ved siden og inspiserte kamera og objektiv.

Vi ble en opplevelse rikere, før vi måtte rette nesa hjemover.

Her er tre bilder av den "sangglade"

 Det er slik jeg er vant til at en løvsanger kan posere


 Ikke lett å få bilder når han setter seg så vrient til


Det var overhode ikke behov for teleobjektiv på denne karen. Han mente tydeligvis noe annet.




5 kommentarer:

  1. det der var en liten tøffing, sikkert en flott opplevelse :)

    SvarSlett
  2. Sikkert en fin opplevelse, artig når man får slik nærkontakt med løvsangeren.

    SvarSlett
  3. Det var sikkert en artig opplevelse...trenger ikke de store sjeldenhetene for å ha det gøy med fugl :-)

    SvarSlett
  4. tøft, aldri opplevd at de lander på kamera :)

    SvarSlett